Listopad 2020 – Integrovaný blok: Moje tělo a zdraví
Téma 3: Ve zdravém těle zdravý duch
Týdenní téma: Poznávám své tělo, od 9. 11. – 20. 11. 2020
___________________________________________________
Předpokládané didakticky zacílené činnosti:
Činnosti rozvíjející poznání:
- vyprávění spontánních zážitků po víkendu; rozhovory dětí v kroužku
- rozhovory v komunikačním kruhu – rozvoj poznatků o svém zdraví a vědomosti o těle, popis celého těla, párové orgány, správně pojmenovat a ukázat
- přemýšlení s otázkami např. Když onemocním?; Co nás může nakazit? – povídání a rozvoj vědomostí založené na vlastní zkušenosti (bacily) – motivační říkanka –„Byl jeden bacil“; Co prospívá zdraví?…
- rozhovory a souvislé vyjadřování podle didaktického obrazu – Moje tělo a zdraví – Co vidíš na obrázku?… aj.
- Lékárnička první pomoci – praktická ukázka – Co všechno v lékárničce najdeme? – správně pojmenovat
- rozvíjení vědomostí a vyprávění vlastních zkušeností s tematickou otázkou – U zubaře? – motivační říkanka – „Řízy, řízy….
- vyprávění s Líbou – Zoubky jako perličky – snaha pochopit, co je zdravé
- zmínka ke dni 11. 11. – Svatý Martin – pochopit význam pranostiky + říkanka
- rozhovory s dětmi – Co se skrývá uvnitř našeho těla? (vyjmenovat, ukázat na vlastním těle, kde se nachází vnitřní orgány, ohmatat si své tělo – Co tam cítíš?…)
- pozorování lupou (vlasy, kůže, dlaně…)
- prohlížení encyklopedií
- seznámení a procvičování všech smyslů (smyslů)
- hmatová hra se zavázanýma očima
- sluchové pexeso
- Optotyp – pojmenovávání předmětů, procvičení levého a pravého oka
- Co zmizelo? – obdoba Kimmovy hry (tematicky zaměřeno)
- Námětová hra:U ušního lékaře
- sluchová hra Na ozvěnu
- Stejná stavba – procvičení zraku, paměti – předmatematické dovednosti
Pohybové činnosti:
- cvičení ke zdravému pohybu s CD nahrávkou – píseň Doktor Datel
- „Levá ruka, pravá ruka…“ – říkanka s procvičováním, ukazováním pohybů na vlastním těle
- smyslová hra: Já jsem doktor… – reagování dětí na výzvu kamaráda – hra v kruhu
- Kouzelné sochy – pantomima
- psychomotorické cvičení v prostoru třídy v doprovodu Orffového nástroje – hra podle zadaných kritérií
- PH: Na bacily a doktora
- skupinové činnosti – porovnávání vlastního těla na kamarádech (pomůcky- pet víčka) – porovnat výšku, šířku, délku…
- PH: Lepidlo se vylilo – procvičování uvědomění vlastního těla ve dvojicích
- PH: Bacil a vitamín – honička v kruhu
- Hádej, části těla podle hmatu – hra se zavázanýma očima
- obvazování ve dvojici – procvičování jemné motoriky
- cvičení s hudbou – píseň – Já mám vlasy na hlavě
- psychomotorická hra „Najdi předmět“ – snaha dodržovat dohodnutá pravidla
- Hledej stejné dvojice – hra se smysly s rozlišováním detailů
- didaktická hra se smysly – přiřazování, stínové obrázky
- PH: Kdo dřív – vyřazovací hra
- PH: Bába rýma – hra na honěnou s chytáním dětí
- ztvárnění písně – Hlava, ramena, kolena (M. Růžičková)
- PH: Na sanitku – reakce dětí na smluvený zvuk – procvičení sluchového vnímání
Pracovní a výtvarné činnosti:
- příprava podkladu, natírání plochy houbičkou – „Zdravé zoubky“
- PČ: Zdravé zoubky – vystřihování podle šablony, stříhání, lepení na připravený podklad, dolepování detailů (zuby) – „Maminčin úsměv“
Hudební činnosti:
- seznámení s novou písní „Sova“
- sluchová hra – Hádej, kdo jsem? – hádání kamaráda
- sluchová hra – Kde zvoní rolničky? – přiřazování vlevo, vpravo
Pracovní listy a grafomotorika:
- PL: Lékárnička první pomoci – Vyber, co patří do lékárničky?
- PL: V lékárně – porovnávání, kde je nejvíce léků?
Logopedické, artikulační a oromotorické cvičení:
- logopedická prevence, procvičení hlásky „F“ ve slovech, říkankách a větách
- procvičení oromotoriky s příběhem „O jazýčkovi“
- procvičení mluveného slova, řeči (gramatická rovina) – jazykolamy
- dechové cvičení – foukání
Literární a jazykové činnosti:
- říkanka s ukazováním „To jsou prsty…“
- Polámal se mraveneček (Josef Kožíšek) – veršovaný tematický příběh
- předčítání s porozuměním – příběh „Návštěva u zubního lékaře“ – reflexe dětí na otázky z příběhu, snaha rozvíjet u dětí pochopení obsahu děje a převyprávět
- rytmická slovní deklamace s říkankou v kruhu – „Kdo chce zuby zdravé mít…“
- LCH: Jak pejsek nevěděl, co se jí a co ne – snaha pochopit obsah příběhu s porozuměním a otázkami
- říkanka s ukazováním – Mám 2 oči na koukání…
Námětové a dramatické činnosti:
- Pepíček se bojí paní doktorky – dramatizace tematického příběhu, maňásková scénka – motivační příběh s ponaučením
Pobyt venku:
- procházky kolem místní lékárny, kolem zdravotního střediska
- procházky po okolí
- pobyt na školním dvorku, školní zahradě, na farním hřišti a farní zahradě dle počasí